UKE WAZA (blokovací techniky), část 2, principy aplikací

Existují 3 základní typy UKE WAZA: zaháknutí (KAKE UKE) / blok s následným zachycením soupeřovy ruky dlaní, kake = zachycení, pozn. překl./, bloky na principu smetení (NAGASHI UKE) a bloky na principu udeření (naražení).

Bloky na principu naražení jsou nejčastější v našem karate, první, které by měly být vštěpovány začátečníkům. Tento typ bloků je hlavním předmětem mého pojednání.

Osobně mám rád bloky na principu smetení a používám rovnoměrně narážecí i smetací bloky.
Je to záležitost osobní preference. Karatista by měl být schopen užívat tyto dva druhy bloků adekvátně situaci a v řádném čase. Smetací bloky vyžadují méně síly, avšak na druhé straně více jemnosti v provedení. Obesně se dá říci, že pokud je již nepatrně pozdě pro užití narážecího bloku, použij smetací blok. Principům fungování smetacího bloku se budu věnovat v dalším mém článku.

Zde se zaměřím na nejdůležitější technické charakteristiky, či vlastnosti, které, které činí UKE WAZA efektivním a užitečným ve volné aplikaci proti cizímu útoku, nikoli pouze v základnímu tréninku. Vysvětlím rovněž nutnou mentální přípravu, která je potřebná pro úspěšnou aplikaci narážecího bloku, bez ohledu na to odkud a jakou rychlostí útok přichází.

Mentální příprava je velmi důležitá pro získání schopnosti užít UKE WAZA instinktivně proti neočekávanému útoku.

Když jste v KAMAE postaveni proti soupeři, dejte vaší technice směr. To znamená, že z TANDEN, ( centrum energie nacházející se 3 prsty pod pupkem směrem k páteři) a z KAMI TANDEN ( horní centrum energie, uprostřed očí na úrovni obočí) je KI energie vystřelena a projektována do soupeře, svalstvo již má směrování, rozhodnutí je již přijato. Dech je spouštěčem, který iniciuje reakci/akci.

Dále: moje ruce jsou mentálně v kontaktu se soupeřovými na spojnici útoku. Nejedná se o fyzický kontakt (dotyk), ale mentální. Tato mentální příprava „ dání směru technice“ je rozhodující pro úspěch aplikace UKE WAZA ze dvou důvodů:

1. V případě nebezpečí reflexivně zvedneme ruce k ochraně hlavy a kru. To je však zpětný pohyb, který je nepřípustný v aplikaci v rámci karate.Tento reflex nemůžeme změnit, avšak můžeme tento reflexní pohyb přesměrovat v souladu s našim záměrem. reakce pak bude ve směru k soupeři.
2. Pokud se cokoli stane, nemůžeme analyzovat, rozhodovat a poté se dát do pohybu. To je příliš pozdě.. Když už má svalstvo směrování, dech je aktivátorem, který obchází přemýšlení ( mozkovou rozhodovací činnost) a umožňuje pohyb, jakmile soupeř iniciuje akci, bez časové mezery.

Dále: ruce vykonávají nepatrný, ale stálý pohyb ze strany na stranu, jako prodloužení tělesného středu/dolní páteře. Tento pohyb by měl být stěží zaznamenatelný, avšak uvnitř centra těla by měl být vždy přítomen. Dá se říci, že motor již musí být v běhu, protože je jednoduší iniciovat pohyb z již přítomného vnitřního pohybu, než z nehybnosti (strnulosti). Jak se říká: „ zadní křídlo ptáka je již v pohybu, zatím co tělo se jeví být v klidu.“

Měj na paměti, že blok není obrana. Jestliže je pozdě na techniku SEN, atakuješ soupeřovu techniku na cestě k atakování jeho těla. UKE WAZA je technika v rámci GO NO SEN.

Technické úvahy:

1. Dech a reakce páteře nám umožňuje zachytit útok tak časně, jak je jen možné. Nepoužívejte oči. Jestliže vnímáme situaci pohledem, musíme si jakoby potvrzovat situaci a teprve poté se dáváme do pohybu a to je pozdě. Pokud se díváme, jsme zahlceni informacemi, protože soupeř má mnoho možností. My pak budeme pravděpodobně na pochybách a zaváháme. Měli byste sledovat, ale ne se dívat.

2. Během blokování musíme převzít vedení (iniciativu). Musí převážit váš rytmus. Nesmíte být na vlně soupeřova rytmu a naopak váš rytmus musí narušit rytmus soupeře.To znamená, že zasahujeme proti soupeřovu útoku před jeho KIME, t.j. když je soupeř v pohybové fázi. Jeho pohybová fáze je prostorem pro náš protiútok. Jestliže nemůžeme postihnout soupeřův útok před jeho KIME, musíme přejít do AMASHI WAZA-využití prostoru pro přesun vzad. Užití UKE WAZA nebo AMASHI WAZA není otázkou vědomé rozumové volby, ale výsledem podvědomé reakce, založené na předchozích zkušenostech.

3. V rámci blokování se nohy dávají do pohybu jako první, poté až váha těla. CENTRUM se posouvá nepatrně, protože UKE WAZA není TODOME, finišující technika. Účelem je pouze odklonit útok. Plné užití váhy těla není nutné. Pohyb nohou je rychlejší, než pohyb celé váhy těla. Nikdy nemůže být pohyb celé naší tělesné váhy rychlejší, než úder přicházející od soupeře.

Pokud se dávají do pohybu jako první nohy, dovoluje nám to držet hlavu vzadu, což je jednak bezpečnější a umožňuje nám to lépe monitorovat situaci.

Používání postoje usazeného jakoby vzadu (zřejmě myšleno zejména KOKUTSU DACHI, pozn. překl.) je efektivní, neboť lépe umožňuje přesun a okamžité přizpůsobení patřičné vzdálenosti pomocí nohou, bez toho, aniž by musela být přesunuta váha těla. Toto však není možné u postojů do předu ( zřejmě myšleno zejména ZENKUTSU DACHI, pozn. překl.)

Všimni si kolik příkladů provedení vzadu usazeného postoje s aplikací UKE WAZA nám nabízí kata. Převážně je UKE WAZA realizováno při pohybu vpřed, neboť UKE WAZA by mělo být užito s pronikáním vpřed. Jestliže se pohybujeme dozadu, raději užíváme prostor k vyhnutí se útoku soupeře a blok není potřebný.

Jestliže přecházíme z bloku do protiúderu, potřebujeme plně využít váhu do tohoto protiataku, protože se jedná o TODOME WAZA. To prezentuje nutnou změnu z postoje usazeného vzadu do předního postoje.

4. Pohyb rukou raději v přímé linii, než po oblouku. Je důležité, aby blokující ruka v nejkratší dráze atakovala soupeřův útok. Můžeme popsat tento pohyb, jako pohyb v přímé dráze s nepatrným obloukem (křivkou) na konci, protože potřebujeme vytvořit sílu k odražení útoku.

Důvody pro blokování v přímé linii jsou dva. První je ten, že blokování v přímé dráze je rychlejší, než obloukem, takže při blokování v obloukové dráze se dostáváme do časové nevýhody. Druhý důvod je ten, že odpadají volba reakce, myšlenkové zásahy, či vměšování do reakce. Pokud jsem atakován, jako první reaguje můj dech a moje ruce se dávají do pohybu přímo k soupeři. Během pohybu provádím volbu: levá, či pravá strana, JODAN, či CHUDAN. Tato volba však není výrazem rozumové činnosti, ale jedná se o podvědomou reakci, která vychází ze zkušeností.
Několik důležitých detailů vztahujících se k tomuto problému: blok musí být účinný, jak je to jen možné, avšak bez ztráty stability těla a konexe mezi CENTREM a rukama. Je třeba zachytit soupeřův útok tak brzy, jak je to jen možné, před tím, než akumuluje energii a ještě v jeho teritoriu.
Lokty se pohybují co nejméně, aby byla udržena konexe mezi tělem a lokty a předešlo se odkrytí centrální části těla. Pokud se lokty pohybují nad rámec nutnosti (mimo konexi), dostávají se ruce jakoby do izolace, což znamená, že mozek musí řídit pohyb rukou, není zde tak reakce dechem a reakce z páteře a my budeme pravděpodobně opožděni.

5. Užij oblast zápěstí, či blízko zápěstí, jako kontaktní místo a atakuj soupeře v oblasti zápěstí pod pěstí. V oblasti blízko zápěstí jsme schopni produkovat více energie, protože zde máme větší pákový efekt. Je to jako „aktivní zóna“ basebalové pálky. Také nám to umožní „TSUKOME“, tedy zachycení soupeřovy paže po bloku, pokud je třeba. Taková aplikace je vhodná má-li soupeř zbraň, nebo pokud jej chceme hodit.
Útok na soupeřovo zápěstí nám vytvoří větší páku při kontaktu. Je také rychlejší zachycení zápěstí než předloktí nebo nadloktí.

6. Tvůj vlastní blok chrání tvoje centrum a nasměruje tě k protiútoku. Při koncové poloze bloku by mělo být tvoje tělesné centrum chráněno. Tvoje paže by měla vykreslit trojúhelník před centrem a neměl by jsi ztratit středovou linii. Nebudeš tak muset přenastavit svoje ruce k protiútoku. Při bloku by jsi měl být v perfektní vycentrované linii pro protiútok.

7. V bloku použij prudké (ostré) MUCHIMI (celkový SNAP těla) Toto je důležité, protože mnohokrát máme velmi krátký akční prostor pro blok a potřebujeme akcelerovat zprudka, abychom vytvořili sílu na krátké vzdálenosti. Prudký SNAP nám umožňuje přepnout se rychle z bloku do protiakce využitím potenciálu energie, která je ve stahujících se (snapujících) svalech.

Autor: Avi Rokah, 2.12.2010
Překlad zdarma provedl: JUDr. Michal Galát
Převzato z: AVI ROKAH’S KARATE